50-talets mesta sportbilar – en tillbakablick

Publicerat 11 februari 2019 under kategorin Bilinspiration

-

Vem kan stå emot en riktig sportbil från 1950-talet? Trots att dagens bilar erbjuder större komfort med betydligt fler tekniska finesser, så kan de inte jämföras med känslan av att befinna sig i en tvåsitsig racer som flyger fram på vägen. Den låga vikten, goda väghållningen och exakta prestandan är vad som kännetecknar sportbilen. Häng med när vi går igenom några av de främsta sportbilarna från 1950-talet.

Definitionen av en sportbil är egentligen bara en bil som är konstruerad för att se snabb ut. Den bör vara en- eller tvåsitsig och taket ska vara fällbart eller avtagbart.

 

Porsche 356

porsche 356 continental

Det enkla innanmätet, höga priset och det faktum att det inte fanns någon bränslemätare avskräckte inte kunderna. Ferdinand Porsches stora sportbilsdröm blev en riktig dundersuccé. Tyvärr hann Ferdinand aldrig uppleva Porsche 365, men hans arv lever vidare. Kändisarna hade fått upp ögonen för Porsche och ryktet om biltillverkaren spred sig snabbt i de förmögna kretsarna. Porsche förstod även tidigt hur viktig exporten var, och Sverige var först med att sälja Porsche när Volkswagen importerade bilen till deras fabrik i Södertälje 1950. Sedan 1974 finns det en Porsche 356 klubb i Sverige, var syfte är att värna om de kvarvarande 356:orna i landet.

 

Ford Thunderbird

ford thunderbird

Sportbilen från Ford som tillverkades mellan 1955 och 1997. Thunderbird var Fords svar på GM:s satsning i och med introduktionen av Chevrolet Corvette två år tidigare. Thunderbirden var helt olik Fords vanliga personbilar, den hade en stark V8-motor på 198 hästkrafter med en manuell växellåda. Med större motorstyrka än Corvette och flera komponenter som höll kostnaderna nere, blev försäljningen fyra gånger större än för rivalen under de tre första åren. Av 1955 års modell såldes 16 000 bilar och totalt har över 4,2 miljoner Thunderbirds tillverkats. Ford har under många år framgångsrikt tävlat med Thunderbird i racingserien NASCAR.

 

Austin Healey Sprite

austin healey sprite

Efter andra världskriget började Donald Healey tillverka bilar under eget namn, senare startade han ett samarbete med bilföretaget Austin, vilket gav upphov till ett helt nytt bilmärke – Austin Healey. Tillverkningen av Austin Healey Sprite startade i mitten av femtiotalet när Healey fick i uppdrag att ta fram en liten och billig sportbil. Karossen var väldigt enkel och bilen saknade baklucka och vevbara fönster i dörrarna. Suffletten bestod av några stänger och tyg, som snabbt fick byggas upp till ett litet tält vid risk för regn. Strålkastarna var fasta, stora ögon mitt på huven och har gett upphov till det engelska smeknamnet ”frog-eye”. När avtalet gick ut med Donald Healey i slutet av 1970 försvann bilmärket Austin Healey, trots detta så hann de med att tillverka 49 000 exemplar.

 

Volvo P1900

volvo p1900

Liksom Ford, kontrade även Volvo med sin egen sportbil efter lanseringen av Chevrolet Corvette. 1954 hade Volvo tagit fram fyra prototyper av P1900. Den tvåsitsiga sportbilen hade en glasfiberkaross och trimmad motor (B4B) som levererade 70 hästkrafter. Bilen hade ursprungligen röd skinnklädsel och tillverkades i färgerna ljusgrå, gul och ljusblå. Suffletten var svart med röda lister på samtliga modeller. Bilen tillverkades bara i ett år, från 1956 till 1957 och produktionen blev endast 67 bilar plus de fyra prototyperna.

 

Mercedes-Benz 300 SL

1954-mercedes-benz-300-sl

Den tyska sportbilen gjorde debut 1952 och var en succé i tävlingssammanhang. För att hålla vikten nere placerade man drivlinan i en lätt rörram. På grund av detta kunde inga konventionella dörrar användas, istället användes så kallade måsvingedörrar. Två år senare insåg man även det kommersiella värdet av bilen, fabriken lanserade då en landsvägsversion av tävlingsbilen. 1954 visades den nya versionen upp på bilsalongen i New York. Måsvingarna var kvar, men karossen var ny och motorn hade försetts med direktinsprutning, vilket gjorde den starkare än tävlingsmotorn. Mellan 1954 och 1957 byggdes 1400 exemplar.   

Är du veteranbilsfantast? Vi med! Om du är sugen på att köpa en riktigt fin sommarcruiser kan du läsa våra bästa tips här! Är det dags för affär? Vi hjälper dig såklart med billånet!

 

/Vännerna på MyMoney

 

Relaterade artiklar

Dags för en
road trip?

-

Se då till att du sitter i en säker bil. Vi hjälper dig att finansiera bilköpet till en låg månadskostnad.