Ansök om lån

Vanliga frågor

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får. Om du inte hittar vad du söker eller om du undrar över något är det bara att kontakta oss.

Innan du söker

Vilka krav har ni?

Våra grundkrav är att du skall ha en fast inkomst, inte ha några betalningsanmärkningar samt att du varit folkbokförd i Sverige i minst ett år.

Vilken åldersgräns är det för att ta lån?

Du måste vara myndig för att ansöka om ett lån, du måste alltså ha fyllt 18 år.

Kan man ta lån hos er om man har betalningsanmärkningar?

Nej, det kan man tyvärr inte. En betalningsanmärkning finns kvar i registren i 3 år och under den tiden har vi tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till med ett lån. 

Kan man ta ett lån om man är nyanställd?

Om du är nyanställd och därför inte har någon taxerad inkomst på din senaste deklaration kan du komplettera din ansökan genom att skicka in ett arbetsgivarintyg till oss. Detsamma gäller om din taxerade inkomst är lägre än din faktiska inkomst, till exempel om du varit föräldraledig eller om du bytt jobb och fått högre lön.

Kan man ta ett lån om man jobbar utomlands?

Ja, om du är folkbokförd i Sverige men jobbar i ett annat land (T.ex. Danmark el. Norge) kan du komplettera din ansökan genom att skicka in ett arbetsgivarintyg till oss så att vi kan säkerställa att du har en fast inkomst.

Vad är kontantinsats?

Kontantinsats är den delen av produktens/projektets pris som du betalar själv. Kontantinsatsen betalar du direkt till den du köper din produkt av och den kan utgöras av kontanter, banköverföring, swishbetalning, kortbetalning eller post/bankväxel. Ex; om du köper bil hos en bilhandlare och lämnar en bil i inbyte kan du använda ett eventuellt värdeöverskott i inbytesbilen som kontantinsats.

Måste jag betala något kontant när jag skall låna till att köpa bil eller hus&hem?

Det bestämmer du själv. När man betalar en del av kostnaden själv, brukar räntan och totalkostnaden för lånet bli något lägre men vi har bra lösningar oavsett om du betalar mycket själv eller ingenting alls. Kontakta oss så hjälper vi gärna dig att räkna på olika alternativ.

Vad blir räntan på mitt lån?

Räntan när du skall låna bestäms av flera olika saker. Till exempel hur mycket du skall låna, vad du skall köpa och hur mycket du vill betala kontant. Just nu ligger räntan mellan 4,95% - 9,95%.  I ansökan får du en fingervisning om på vilken nivå räntan hamnar och när vi tar fram ett färdigt förslag får du exakta uppgifter.

Några andra avgifter?

När man tar ett lån tillkommer en uppläggningsavgift på 399kr samt en aviavgift på 39kr.

Tillkommer det någon avgift för att lösa sitt lån i förtid?

Nej, det kostar aldrig något extra att lösa hela sitt lån i förtid eller att betala av lånet fortare. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig med information om hur du skall gå tillväga för att lösa eller extraamortera ditt lån.

Hur länge gäller ett lånelöfte?

Lånelöftet är giltigt i 30 dagar från den dagen din ansökan blir godkänd. Skulle det vara så att du behöver längre tid på dig så kontaktar du oss så hjälper vi dig med en ny ansökan.

Är ett lånelöfte bundet till en specifik bil eller specifik produkt?

Nej, lånelöftet betyder att du vet hur mycket du kan låna. När du vet exakt vilken bil eller produkt det blir kontaktar du bara oss så hjälper vi dig att slutföra affären.

Vad händer om jag behöver ändra lånebeloppet på mitt lånelöfte?

Att sänka beloppet är inga problem, kontakta oss bara så hjälper vi dig. Om du skulle vilja låna mer än ditt lånelöfte är godkänt på så går det säkert att lösa. Du meddelar du oss hur mycket du vill låna så hjälper vi dig med en ny ansökan.

Varför ska jag bli kund hos MyMoney?

Det skall inte vara svårt eller krångligt att fixa betalningen när man vill köpa eller byta bil, köpa pool eller renovera hemma. Man skall på ett smidigt sätt kunna få ett lånelöfte på sin dator eller smartphone och det är en självklarhet att man skall få hjälp av en trevlig, serviceinriktad och kompetent person om man behöver.

MyMoney startades eftersom vi tyckte att de stora bankerna hade "tappat bollen". Vi såg att det fanns stora möjligheter att göra en förbättring.

Vi kan verkligen det här med lån och tycker att du förtjänar suverän service. Vi försöker alltid vara kreativa och hitta en lösning som passar dig och du får alltid en personlig kontakt som hjälper dig i ditt beslut om du så önskar.

Vi hjälper mer än 20 000 kunder varje år att låna pengar och vi är stolta över de fina omdömen som våra kunder lämnar. Läs gärna våra kundomdömen på Trustpilot.

Gör en ansökan eller slå oss en signal om du har några frågor eller funderingar.
//Vännerna på MyMoney

Kan jag köpa bil av privatperson och ta ett lån?

Med ett lån från MyMoney spelar det ingen roll om du köper bilen av en privatperson eller av en bilhandlare, vi hjälper gärna till oavsett vem du köper bilen av. Köper du bilen från en av våra många ansluta bilhandlare betalar vi ut lånet direkt till dom så att du slipper strulet med att hantera större summor pengar.

Skall du köpa bil från en ännu ej ansluten bilhandlare eller från en privatperson betalar vi ut lånet till ditt konto så betalar du själv köpesumman till säljaren. Banköverföring brukar vara det enklaste och säkraste sättet att betala på.

Jag vet inte vilken bil jag ska köpa. Kan jag ansöka om lån ändå?

Absolut, om du bestämmer dig för ungefär hur mycket bilen får kosta så kan du se månadskostnaden och ansöka om ett billån hos MyMoney.

När din ansökan blir godkänd har du ett lånelöfte vilket innebär att du kan leta bil i lugn och ro (lånelöftet är giltigt i 30 dagar). När du hittat bilen du vill köpa slår du en signal eller skickar ett mail så hjälper vi dig att slutföra affären och vi skickar ut lånehandlingar som du signerar med BankID.

Oftast har du pengarna på ditt konto en vardag efter att du signerat lånehandlingarna.

När du är kund

Kan jag lösa lånet när jag vill?

Ja, du går alldeles utmärkt att lösa hela ditt lån när som helst utan några extra kostnader. Du betalar bara in din aktuella skuld och ränta fram till den dagen du löser skulden.

Hur går jag tillväga för att lösa mitt lån?

Kontakta oss så hjälper vi dig att ta fram uppgifter på hur mycket du har kvar på ditt lån och var du skall betala in det. Om det gäller billån och att du skall lösa ditt lån för att du skall byta bil, glöm inte att be oss ta fram ett förslag på lån till din nya bil!
Om du skall lösa ditt lån för att du skall sälja bilen kan vi säkert hjälpa köparen med ett lån till bilen.

Kan jag göra extra inbetalningar på mitt lån?

Det är fritt fram att göra extra inbetalningar utan några extra kostnader eller straffavgifter. Om du har möjlighet att betala in extra betalas ditt lån av fortare vilket innebär en lägre total räntekostnad. Det blir alltså billigare ju snabbare du betalar av lånet.

Kan jag betala med Autogiro?

Ja det går utmärkt, ring eller maila oss så hjälper vi dig.

Kan jag betala med e-faktura?

Nej, i dagsläget har vi tyvärr inte e-faktura.

Om MyMoney

Varför ska jag bli kund hos MyMoney?

Det skall inte vara svårt eller krångligt att fixa betalningen när man vill köpa eller byta bil, man skall på ett smidigt sätt kunna få ett lånelöfte på sin dator eller smartphone och det är en självklarhet att man skall få hjälp av en trevlig, serviceinriktad och kompetent person om man behöver.

MyMoney startades eftersom vi tyckte att de stora bankerna hade "tappat bollen". Vi såg att det fanns stora möjligheter att göra en förbättring.

Vi kan verkligen lån och tycker att du förtjänar suverän service. Vi försöker alltid vara kreativa och hitta en lösning som passar dig och du får alltid en personlig kontakt som hjälper dig i ditt beslut om du så önskar.

Vi har hjälpt mer än 30 000 kunder att låna pengar till sitt bilköp och vi är stolta över de fina omdömen som våra kunder lämnar. Läs gärna våra kundomdömen på Trustpilot.

Gör en ansökan eller slå oss en signal om du har några frågor eller funderingar.
//Vännerna på MyMoney

Vad har ni för öppettider?

Vi har öppet:

Måndag till Fredag 09.00-19.00
Lördag och Söndag 11.00-15.00

Ring, maila eller kom förbi och drick kaffe.
Här kan du kontakta oss.

Klagomålshantering

Vårt mål är alltid att göra våra kunder nöjda när de ansöker om lån hos oss men även när man har de bästa intentioner kan det hända att två parter ser olika på saker och ting. Skulle du vara missnöjd med något gällande hanteringen av din ansökan så vill vi gärna att du kontaktar oss så att vi kan försöka ordna upp oklarheter och förbättra oss.

MyMoney hanterar klagomålen enligt Finansinspektionens Allmänna Råd (FFFS 2002:23) om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter.

I första hand kan du vända dig till vår kundservice, vilken du kan nå via telefon på 0770-17 60 60, eller via mail på kontakt@mymoney.se. Föredrar du att skicka det med brev så kan du posta kuvertet till MyMoney AB, Box 4303, 203 14 Malmö. Försök alltid att vara så tydlig och detaljerad som möjligt i din beskrivning av ett ärende och dess hantering.

Om du vill att en intern, överordnad instans ska pröva ditt klagomål kan du skriva ett brev till vår klagomålsansvarig på: MyMoney, Klagomålsansvarig, Box 4305, 203 14 Malmö.

Känner du att du vill få opartisk information om hur banker bör hantera ärenden enligt FFFS 2002:23 så kan du vända dig antingen till Konsumenternas Bank- och finansbyrå eller till konsumentvägledningen i kommunen du är bosatt i.

Om du fortfarande är missnöjd efter att vår klagomålsansvarig har behandlat ditt ärende kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.

Stäng