Ansök om lån

Här är nya förslaget om kilometerskatt Publicerat 10 april 2020 under kategorin Bilar och miljö

Kilometerskatt ny verklighet? År 2017 påbörjade IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola, under ledning av Energimyndigheten, det som kom att bli en långvarig diskussion med mål att möta de nya förutsättningarna i samhället. Till följd av elbilarnas frammarsch, som innebär att skatteintäkterna från bilismen minskar, föreslår de ett alternativ till dagens drivmedelsskatt. Lösningen stavas kilometerskatt. 

Kör mindre = betala mindre 

Tidigare i år gick IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med Chalmers tekniska högskola ut med en rapport som föreslår en ny vägskatt på personbilar, som även inkluderar laddbara bilar. Exakt hur den nya skatten kommer att utformas är ännu inte fastställt. I stora drag kommer det att innebära att den som kör mer även kommer att få betala mer. . Skatten flyttas helt enkelt över från bilen till hur mycket den körs. 

– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL.

Kilometerskatt – Dyrare för stadsbor 

IVL menar på att det inte enbart handlar om själva skatteintäkterna, utan en kilometerskatt ska på lång sikt även gynna miljön och trafiksituationen. De stora vinnarna är de som huvudsakligen kör i glesbygd och är bosatta på landsbygden, med dåligt utbyggd kollektivtrafik och stort bilberoende. Som landsbygdsbo kommer du nämligen inte behöva betala lika hög kilometerskatt som en stadsbo med bättre tillgång till kollektivtrafik.

Konkret innebär förslaget en vägskatt på mellan 5-5,40 kronor per mil i storstäderna, en betydligt lägre kilometerskatt i mindre tätorter och på större vägar samt en ”rabatt” för elbilar och laddhybrider på 10–20%. Eventuellt kan det även bli nolltaxa på landsbygden, utanför mindre tätorter. Att köra bil i städer är i dag trots allt dyrare för samhället än att köra bil på landsbygden.

– I dag betalar stadsbilisterna mindre i skatt i förhållande till den skada de orsakar samhället, så det handlar om att rätta till den fördelningen mot landsbygden som finns i dag, säger Cecilia Hult, projektledare på IVL.

Svenskarna är positivt inställda till kilometerskatt

kilometerskatt

Det var under politikerveckan i Almedalen förra året som idéerna om en ny kilometerskatt för första gången presenterades av forskare och politiker. För att ta reda på det svenska folkets inställning till den nya kilometerskatten genomförde IVL i augusti 2019 en Sifo-undersökning med över 1500 deltagare. Resultatet var för många överraskande positivt och visade att nästan fyra av tio svenskar kan tänka sig en kilometerskatt. 

– Nya skatter är sällan populära så därför är vi förvånade över den relativt höga andelen som ändå tycker att kilometerskatt är ett bra sätt att beskatta trafiken, säger Cecilia Hult.

Vidare ansåg 14% av de som svarade att en kilometerskatt är bättre än dagens alternativ. 24% menar att en kombination av kilometerskatt och skatt på drivmedel är att föredra. Dessutom svarade två tredjedelar att skatten borde vara lägre på landsbygden. De största entusiasterna var de äldre, som gillade idén mer än genomsnittet. Nästan hälften av de äldre tycker att en kilometerskatt baserad på körsträcka är det bästa sättet att kompensera för minskade drivmedelsintäkter till följd av elektrifieringen.

Förslaget är under diskussion

kilometerskatt

Hur systemet ska hålla koll på vem som kör var är inte klart ännu. Men forskarna skriver i sin rapport att ”de inte hittat något som framstår som svårt att lösa”. Om det blir tal om gps-enheter, någon form av transponder eller andra lösningar återstår att se. I dagsläget vet vi heller inte exakt när den nya kilometerskatten kommer att införas. Enligt forskarna måste förberedelserna påbörjas så fort som möjligt om systemet ska vara på plats före 2030. 

Går du i tankar om att köpa en ny bil men behöver lite hjälp på traven, då kan du snabbt och enkelt ansöka om lån här! 

/Vännerna på MyMoney

Relaterade artiklar

7 juli 2021

Plug in-hybrid - Nya modellerna 2021.

Vill du kunna köra smidigare, tystare och framförallt miljövänligare? Inte hittat någon elbil som passar för dig och din vardag men ändå vill byta upp dig till ett mer hållbart alternativ? Då kan en Plug in-hybrid vara något för dig! I den här artikeln tar vi en närmare titt på förde…Läs mer »

27 juni 2018

5 prisvärda laddhybrider 2018

Sedan 2012 har vi haft laddhybrider på vår svenska marknad. Det blir allt vanligare med miljöfordon och i dagsläget finns det omkring 43 000 laddhybrider runtom i landet. Märkena som toppar listan över mest sålda miljöfordon år 2017 och 2018 är Volkswagen, Kia och Volvo. Att köpa en elbil…Läs mer »

19 december 2018

Vi kollar på nya Kia e-NIRO - en eldriven crossover

Nu är det snart premiär för den nya Kia e-NiRO. Denna helt elektriska crossover har en futuristisk design och en klassledande räckvidd på upp till 485 kilometer. Med en elmotor på över 200 hästkrafter och ett lastutrymme på hela 451 liter gör den 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Inte konstigt …Läs mer »

Visa allt i kategorin Bilar och miljö

Stäng