Världens fulaste bil – enligt oss!

Publicerat 21 februari 2019 under kategorin Allmänt om bil

-

Är bilens utseende viktigt? För vissa är det lika viktigt som kläderna man bär, det talar om vem man är. Gör dig redo att ta fram skämskudden, detta blir en resa i gräsliga former och designmässiga katastrofer. Här listar vi några av de mest bisarra och fulaste bilarna i historien, och utnämner världens fulaste bil, enligt oss!  

Det sägs att skönhet ligger i betraktarens ögon. Och visst uppskattar vi lite udda och speciella bilar. Men vissa modeller får betydligt mer kritik för sitt utseende än andra.

Volvo 343

volvo 343

Utmanare nummer ett på listan är Volvos första bil utvecklad av det nederländska dotterbolaget i Born. Den är också beviset för att det inte alltid är en bra idé att anlita en italiensk formgivare. Giovanni Michelotti har designat en hel intressanta och vackra skapelser, men denna gången blev det inte riktigt rätt. Volvo 343 är oproportionerligt liten och hjulen är alldeles för små. Bilen har fått utstå en rad hemska smeknamn och sägs vara bilvärldens motsvarighet till åsnan Ior. Den blev trots detta väldigt populär i England, anledningen till detta kan vi bara spekulera i…  

Fiat Multipla

fiat multipla ful bil

Denna modell skapade stor uppmärksamhet när den kom på grund av sin udda form och inredning. Fiat Multipla är en 6-sitsig MPV(Multi Purpose Vehicle) där passagerarna är placerade i tre separata stolar i båda raderna, detta gör den ovanligt bred, nästan 190 cm. Den har två par ministrålkastare på olika ställen, gigantiska sidofönster och en jättelik vindruta. En annan udda detalj är den delade, näbbformade motorhuven som gav upphov till smeknamnet ”Farmor Ankas bil”. Namnet ”Multipla” står för mångsidighet och designen står indiern Rana Anvar Singh för. Modellen kvalificerar in på vår lista utan problem, men når inte riktigt toppen.

MARCOS MANTIS M70 (1970-1972)

fula bilar marcos mantis m70

Marcos Mantis var en obskyr brittisk sportbil med en galet lång ”nos” och patetisk försäljning. Omnämnd som ”bilen som gör att Aztek ser snygg ut” av Autotrader. Endast ett par dussin av denna skönhet såldes innan företaget gick i konkurs. Ingen verkar veta hur många Mantis-modeller som finns kvar idag, och förmodligen är det ingen som bryr sig heller.

EV1

general motors ev1 elbil

EV1 var General Motors satsning på en elbil under 1990-talet. Bilen var endast tillgänglig i Kalifornien och Arizona. EV1 kunde bara leasas och servades av Saturn-återförsäljare. GM hade aldrig som mål att sälja EV1 till bilköparna. Den kunde endast leasas och efter leasingtidens utgång kunde de inte köpas ut av användarna.

EV1 var ett enormt utvecklingsprojekt inom General Motors som tog fart när utsläppsreglerna blev allt tuffare i Kalifornien. EV1 hade nästan ingen teknik från befintliga modeller, vilket gjorde den extremt dyr. EV1 var det första allvarliga moderna försöket på en elbil av en stor tillverkare, men tack vare dess korta räckvidd och långa laddningstider fick den 2008 plats på The Times lista ”De 50 sämsta bilarna genom tiderna” och omnämndes även i Richard Porters bok Crap Cars.

Även om vi hyllar intentionen med elbilar redan 1996, så kan vi inte bortse ifrån den hiskeliga designen som mest verkar inspirerad av Ahlgrens bilar.  Att dessutom kasta in en Citroeninspirerad bakhjulskåpa i mixen gör att detta knappast resulterar i en bil man vill köra runt familjen i. Att GM aldrig hade tänkt sälja denna till allmänheten är vi evigt tacksamma för.

Lotus Europa

ful bil lotus europa

Innan du inbillar dig att Amerika har monopol på fula bilar, låt oss då inte glömma Lotus Europa. Framsidan är helt enkelt vacker, som man kan förvänta sig från Lotusland … men den konstiga, blockformade, El Camino-liknande bakdelen som låter oss undra, ”Kan man sätta en gräsklippare i den saken?” Tyvärr är svaret nej; men du kan lägga in en lång Renault-motor, vilket är betydligt snabbare än de flesta gräsklippare. De dåliga nyheterna? Europas bakfönster är inte någons vän, vilket gör det omöjligt att se ut ur bakfönstret. Nåja, man kan inte få allt.

Nissan Cube

nissan cube ful bil

Utseendet påminner om en fyrkantig, asymmetrisk låda. Bakrutan är förskjuten åt vänster, bilens sidorutor är olika på höger och vänster sida, och för högertrafik är bakdörren felhängd. När modellen började tillverkas i Japan 1998, togs den emot med öppna armar, den hyllades som körduglig, komfortabel och rymlig. Nissan Cube har vid ett flertal tillfällen varit Japans mest sålda bil. I Europa var intresset svalt, efter två år på marknaden försvann bilen på grund av usel försäljning. Trots delade meningar, så förtjänar denna rullande lektion i geometri en hög placering på listan.

YUGO GV (1985-1992)

fula bilar_yugo-gv-placement-1

Yugo GV är mer eller mindre självskriven på en lista över fula bilar, och vi skulle vara oansvariga om vi inte tog med den även här. Förutom alla de väl dokumenterade kvalitetsproblemen är det också en riktigt ful liten skapelse. Denna härliga lilla halvkombi var tänkt att vara så billig som möjligt, och det tvivlar vi inte på att den blev när vi ser den avskalade, lite kantiga exteriören. ”Från det ögonblick du går fram till en Yugo, drabbas du av lite sorg, säger Autotrader. ”Oavsett varför du känner det, så känner du det. Du bara VET att du kommer att bli besviken.”

AMC Pacer

amc pacer ful bil

Från hissad till dissad.

”To some motorists, the American Motors Corp. Pacer looks like a pregnant egg and for a sub compact it isn´t cheap”. 
Så löd tidningen Newsweeks omdöme i juli 1975

AMC Pacer var en 2-dörrars kompaktbil som tillverkades av American Motors Corporation.

När den kom ut 1975 fick den mestadels positiva omdömen i bilpressen, som kallade den ”futuristisk”, ”djärv” och ”unik”. AMC producerade även en elektrisk version som svar på bensinkrisen på 1970-talet. Paceren var en till utseendet typisk 70-talsbil och den slutade tillverkas redan 1980.

Men över tiden började det som föreföll futuristiskt mest se otroligt konstigt ut och Pacerens oorthodoxa utseende blev hånat istället för hyllat.  Under de senaste åren har bilsamlare börjat hitta tillbaks till Paceren, men inte tillräckligt för att Pacer ska slippa hamna på listan över vilka bilar vi tycker är rätt så fula.

Pontiac Aztek

pontiac aztek

 Pontiac Aztek är en 4-dörrars crossover i mellanklass som marknadsfördes av General Motors från 2001 till 2005.

Designen var resultatet av ett krav från General Motors om att skapa en något udda konceptbil, och det får man väl säga att chefsdesignern Tom Peters lyckades ganska väl med. Modellen har ett flertal gånger röstats fram som ”Världens fulaste bil”, och ses som en designmässig katastrof.

Till Aztekens fördel bör vi nämna att det ingår ett litet tält som tillbehör. Samt att det på vissa modeller finns en lucka i golvet för förvaring av livsmedel. Bara en sådan sak!

På senare år har Aztek upplevt ett uppsving i popularitet (främst i USA) tack vare sin medverkan i tv-serien Breaking Bad där bilen körs av huvudpersonen Walter White.

Pontiac Aztek blev en försäljningsmässig flopp och lyckades aldrig komma över 30.000 sålda bilar per år, trots att GM satt upp ett mål på 75.000 bilar/år. Tack och lov så upphörde produktionen redan 2005.

Lamborghini Countach

fula bilar_Lamborghini_Countach_LP400_'74_1

Dyr, nyskapande, berömd men samtidigt hiskligt ful.

Bilen som gör sig bäst i bilspel,  på bilbanor eller som leksak.

Värt att nämna är att skaparen av Lamborghini Countach är en av de mest kända bildesignerna du aldrig hört talas om. Eller vad vet du om Marcello Gandini? Bland hans övriga skapelser kan nämnas Lamborghini Miura, Diablo (och en hel drös med andra Lambos), den första BMBMW 5-serien, Alfa Romeo Montreal, Ferrari Dino 308, De Tomaso Pantera, Renault 5 Turbo och Lancia Stratos, för att bara nämna några.

Dessutom så är ”Countach” en svordom om man översätter det. Det måste vara en av de mest lyckade exemplen på att undvika censur som bilbranschen skådat. På Piedmontisk dialekt är det ett fult ord, och det är exakt vad chefen för för Bertone designhus ropade när han såg bilens design för första gången.

Nissan S-Cargo

nissan s cargo 1989 vit

Ännu ett bidrag ifrån Nissan.

Nissan S-Cargo visades för första gången på Tokyo Motor Show 1987.

Denna lilla leksaksliknande, retro-stylade van tillverkades av Nissan mellan 1989-1991 och producerades i drygt 8.000 exemplar. Namnet är lite av en ordlek då S-Cargo står för Small Cargo och låter som ”escargot”, det franska ordet för snigel. Snigel är även smeknamnet på Citroen 2CV – en modell som S-Cargo lånat friskt ifrån vad gäller design och utformning.

Den lilla storleken men höga lastområdet gjorde det till ett idealiskt transportmedel i stadsområden, med nyttolast begränsat 300 kg. I folkmun kallas den ”Blomsterhandlarnas favorit”, men chansen att ni sett en på svenska gator är relativt liten då den egentligen aldrig sålts i Sverige.

Business Week inkluderar S-Cargo på sin lista ”50 fulaste bilarna under de senaste 50 åren”. Det har vi inget att invända emot.

Aston Martin Bulldog

aston martin bulldog

Ojojoj!

Nu kommer vi till toppstriden. Aston Martin Bulldog var 1980-talets mest omtalade konceptbil, med 700 hästkrafter och potential att nå 320 km/h. Designern till Bulldog var formgivaren William Towns, och även om han var påhittig och innovativ så missade han grundregeln gällande bildesign. Det ska nämligen inte finnas en enda rak linje på en bil, det kan se rakt ut från ett håll, men ur en annan vinkel är samma linje välvd. Denna bil ser ut att vara designad med endast penna och linjal. De gigantiska dörrarna är fullkomligt oproportionerliga och tar betydligt större plats än vad bilen har täckning för. Strålkastarna där fram ser ut att komma direkt från en lågbudget sci-fi film. Bulldog skulle tillverkas i en begränsad serie, men endast en bil såldes. Även om denna bil är riktigt ful, så är det inte världens fulaste bil, tycker vi. Och det verkar inte Tesla heller tycka då dom drygt 30 år senare lanserar sin egen (väldigt snarlika) version Tesla Cybertruck. Jaja…..

Youabian Puma

youabian puma ful bil

Ful och dyr är den vinnande kombinationen! På Los Angeles bilmässa 2013 presenterades en rad nya bilar. En som verkligen stod ut var Youabian Puma. De som inte hann blunda beskrev den som kolossalt ful och vållande till illamående. Bilen har 505 hästkrafter och gör 0–100 km/h på under 6 sekunder, detta spelar dock ingen roll när prislappen ligger på 895 000 dollar. Denna blå Barbapappa är designad av en före detta plastikkirurg, och tar trots hård konkurrens hem priset som världens fulaste bil.

Bubblare

Att det finns gott om fula bilar ute på vägarna är väl knappast någon nyhet. Och smaken är som baken, så vad som är fult eller ej ligger i betraktarens ögon. Men med hjälp av våra följare och läsare så har vi fått upp ögonen för ytterligare ett gäng bilar som allt annat än förskönar vårt landskap.

Här kommer lite bilder på dessa skönheter. Håll till godo!

Som kontrast till världens fulaste bil känner vi att det passar fint med lite läsning om lyxigare bilar, här är en artikel om Maserati Quattroporte.  Passa även på att kika lite på artikeln ”Världens snyggaste bil”, där vi istället listar de bilar vi tycker är absolut snyggast. Blir du sugen på att köpa ny bil? Vi hjälper dig med finansieringen, ansök om billån här!

/Vännerna på MyMoney

Relaterade artiklar

Dags för en
road trip?

-

Se då till att du sitter i en säker bil. Vi hjälper dig att finansiera bilköpet till en låg månadskostnad.