Bilens utveckling genom tiderna

Publicerat 5 oktober 2018 under kategorin Allmänt om bil

-

Bilens historia går mer än 200 år bakåt i tiden. Redan under 1700-talet presenterades den första bilen, i bemärkelsen att den var ett självgående landfordon med kapacitet att transportera människor. Men bilens stora genombrott kommer först under 1900-talet. Utvecklingen tar ordentlig fart då man börjar producera bilar enligt löpande-band-modellen som vi är vana vid idag. I den här artikeln ska vi titta närmare på bilens historia fram till moderna tider, häng med!

Ångdrivna föregångare

Den största skillnaden mellan de riktigt tidiga bilarna, och de som sedan följde, är sättet de drevs på. De första bilarna var el- eller ångdrivna fordon medan de som senare utvecklades och vann bilindustrins hjärtan, drevs av fossila förbränningsmotorer.

Den första “bilen”

Redan 1769 konstruerade den franske uppfinnaren tillika ingenjören, Nicolas-Joseph Cugnot den första ångdrivna bilen (eller vagnen). Nicolas-Joseph jobbade för den franska armén och syftet med hans fordon var från början att transportera kanoner och annan tung utrustning i krig. Den här skapelsen såg kanske inte ut så som vi idag föreställer oss en bil. ”Bilen” var mer en trehjulig kärra som rent utseendemässigt hade mer gemensamt med en hästvagn. I fronten var ångverket, som förde ekipaget framåt, placerad.

Fler ångdrivna utmanare

Det var såklart många fler uppfinnare, ingenjörer och allvetare som ville göra sig ett namn inom den framåtsträvande fordonsindustrin. 1784 byggde den brittiske ingenjören William Murdoch en något mer utvecklas ångvagn och 1801 körde Richard Trevithick omkring i en landburen “bil” i Cornwall, Storbritannien. Den första patenten för bilar i USA, utdelades 1798 till Oliver Evans.

Den mest kompletta ångbilen

Under många år jobbade ingenjörer och uppfinnare med att utveckla sina ångdrivna fordon, de flesta med små framsteg. 1873 tillverkade Amédée père sin första ångvagn och 1875 gjorde vagnen sin första resa mellan Le Mans och Paris, med 12 passagerare ombord. Toppfarten för vagnen vad runt 40 km/h.

Elbilens födelse

 

För många är det kanske ett okänt faktum att elbilen har en historia som sträcker sig långt tillbaka, långt innan våra moderna varianter. Elbilens tidiga popularitet ökade under 1830-talet då den amerikanska smeden Thomas Davenport utvecklade den första  amerikanska elmotorn, som han placerade i en liten modellbil. Denna konstruktion blev sedermera inspiration till flera elektriska bilar i riktig storlek. Elbilarnas popularitet minskade under 1920- och 30-talen då den fossilt drivna förbränningsmotorn blev mer populär.

De fossila förbränningsmotorernas utveckling

Parallellt med de el- och ångdrivna motorerna, började förbränningsmotorer med fossila bränslen så sakta att gå om sina konkurrenter i utveckling. Eftersom de el- och ångdrivna fordonen var knepiga att förfina, började många ingenjörer istället att fokusera tekniken med fossila förbränningsmotorer.

Ottomotorn

Många ingenjörer och uppfinnare hade under 1800-talet också experimenterat med olika typer av gas- och bensindrivna motorer men utan större framgång. Först 1878, när Ottomotorn utvecklas av den tyske uppfinnaren Nicolaus Otto, har man en egentlig utmanare till de el- och ångdrivna motorerna.

Fler bensindrivna motorer

Under senare delen av 1800-talet var det flera tyska ingenjörer och uppfinnare som experimenterade med gas-och bensindrivna motorer i vagnar/bilar. Carl Benz och Gottlieb Daimler var två av dem. Den sistnämnde byggde år 1885 den första bensindrivna motorcykeln tillsammans med sin anställde Wilhelm Maybach. 1886 presenterar Daimler ett fyrhjuligt fordon med 1,5 hk och en topphastighet på 18 km/h.

Henry Ford

1908 börjar Henry Ford tillverka T-Forden, en av tidernas mest ikoniska bilar. T-Forden har faktiskt kallats “bilen som satte världen på hjul”, och ses nog av många som startskottet för hur bilens historia sedan utvecklades.

Andra viktiga biltillverkare

Under tidigt 1900-tal tar tillverkningen av bilar ordentlig fart och utvecklingen av de bensin- och dieseldrivna bilmotorerna går snabbt. Fler viktiga banbrytande biltillverkare är bland annat Volkswagen med sin Volkswagen Typ 1 och Austin Mini som blivit en ikonisk bil. Vi har tidigare skrivit om Volkswagen Bubblas historia, läs artikeln här.

Den moderna bilen

Mellan ca 1930-1950, börjar mer moderna bilmodeller tillverkas. Det är även under denna period man börjar se helt stängda bilkupéer. Runt 1930 hade all den grundläggande mekaniken och tekniken för fordonstillverkning utvecklats. Även om en del av tekniken såklart senare har uppdaterats, kan man nog säga att den moderna bilindustrin funnits sedan dess. Under 1950-talet utvecklades motorernas prestanda avsevärt vilket gav högre hastigheter och bättre acceleration. Man började också laborera mer med designen på bilarna jämfört med tidigare. Detta öppnade i sin tur upp för handel av bilar mellan länder.

Bilens historia följer tidens utveckling

Man kan tydligt se hur bilens utveckling och historia har tydliga samband med hur världen sett ut i stort under de perioder då de olika bilarna utvecklats. En slags evolution har genomsyrat bilens historia och utveckling. Man har kunnat se hur den aktuella tidens behov har verkställts inom bilindustrin då man skapat bilar och fordon som direkta svar på samhällets behov just då. I krigstider som ett svar på en mer effektiv krigföring, i efterkrigstider som ett svar på ett mer fritt och enkelt liv med en positiv framtidssyn osv. Där nya behov uppstår, står bilindustrin alltid redo att utvecklas och erbjuda de bästa lösningarna.

Nu pratar vi om framtidens bilar, oftast i form av el- och hybridbilar. Vi på MyMoney följer givetvis utvecklingen med stor spänning. Läs gärna vår artikel om nya elbilar 2019. Blev du kanske sugen på att investera i en ny bil efter den här historielektionen? Toppen! Vi har ett flexibelt och bra billån, ansök här!

/Vännerna på MyMoney

Relaterade artiklar

Dags för en
road trip?

-

Se då till att du sitter i en säker bil. Vi hjälper dig att finansiera bilköpet till en låg månadskostnad.