Bil

Volvo lanserar M brand – ny mobilitetsapp

I början av juli lanserade Volvo cars ett nytt mobilitetsmärke som de kallar “M”. Kortfattat är detta ett sätt för Volvo att kunna erbjuda tillgång till bilar och tjänster genom en intuitiv app. Allt sker on demand. I den här artikeln ska vi grotta ner oss närmare i vad “M” är och hur det kommer fungera när det lanseras i Sverige och USA under våren 2019. Häng med!

Vid det här laget är vi vana vid att våra tekniska prylar hjälper oss (och nästintill läser våra tankar) i vår vardag på olika sätt. Genom smart teknik kan vi idag prata rakt ut i luften och be vår telefon, klocka eller digitala assistent att påminna oss om möten, skriva inköpslistor eller sätta på musiken vi önskar. För att inte tala om hur vårt beteende online kartläggs och används för att rikta annonser och budskap i precis rätt tid.

Volvo M brand – förenklat bilägande

Vårt digitala beteendemönster säger mycket om oss. Något som Volvo nu vill dra nytta av med sin nya satsning, mobilitetsappen M. Applikationen är designad att lära sig av våra behov, vanor och preferenser för att kunna erbjuda en skräddarsydd upplevelse, helt  anpassad för användaren. Syftet med tjänsten är att kunna erbjuda ett bättre alternativ till privat bilägande. Enligt Håkan Samuelsson, VD och koncernchef på Vovlo Cars, öppnar Volvo i och med lanseringen av M, upp för att låta Volvo Cars ta steget mot att bli något mer än bara ett bilföretag. Han menar vidare att dagens konsumenter ser bilägande på ett nytt sätt. Ett nytt tankesätt som ställer nya krav på mobilitet som i sin tur kräver nya lösningar. Volvo M brand är en del av svaret på de nya kraven från konsumenten. Volvo M brand ingår under Volvos nya mission “Freedom to Move”.

Med konsumenten i fokus

En viktig del i Volvo M brand är att det hela tiden är konsumenten och dennes behov som står i fokus. I och med Volvo Cars uttalade mission “Freedom to move”, läggs stor vikt vid att användarna av tjänsten ska känna att det finns en stor flexibilitet som möter deras dagliga behov. Volvo M brand ska erbjuda en möjlighet att optimera vår vardag och sättet vi rör oss på. Man ser möjligheten att erbjuda en premiumupplevelse och ett fullvärdigt alternativ till bilägande.

Bygger på data från Sunfleet

Tjänsten utvecklas med hjälp av ett erfaret team och data från två decenniers samlade data från Sunfleet, Volvo Car Groups bildelningsföretag. Med omkring 500 000 transaktioner om året och en flotta bestående av 1 700 bilar, är Sunfleet idag Sveriges ledande bildelningsföretag. I och med lanseringen av M 2019, integreras Sunfleet helt under den nya satsningen. Nuvarande Sunfleet-medlemmar uppgraderas automatiskt till M. Utvecklingsbasen för projektet är Stockholm där man redan genomför omfattande tester. Under hösten genomförs ett större beta-test meddelar Bodil Eriksson, VD på Volvo Car Mobility. Mer information om Volvo M brand väntas senare i år.

Blev du sugen på en Volvo? Vi med! Kolla in bilen som utnämnts till årets bil – Volvo XC40. När det närmar sig affär kan du enkelt ansöka om ett billån hos oss!

/Vännerna på MyMoney

Du kanske också gillar