Bil

Vi granskar klassikern: Volkswagen Bubbla

Klassikern Volkswagen Bubbla producerades mellan 1938-2003. Det är en av de mest ikoniska bilar som någonsin producerats och har verkligen ett säreget utseende. I den här artikeln ska vi titta närmare på bilen som så många känner igen och älskar.

Den tyska bilproducenten Volkswagen skulle producera en bil, en ”folkets bil”, som var ekonomiskt försvarbar för en familj på två vuxna och tre barn. Så tillkom Bubblan som på tyska fick namnet Käfer.

Volkswagen Bubbla – från koncept till verklighet

Den första Bubblan tillverkades i en rad testbilar, varav de första två prototyperna i versionerna, V1 – en sedan och V2 – en cabriolet. Dessa första prototyper stod klara i oktober 1935. Efterföljande år kom ytterligare versioner som producerades i olika omfattning, dessa versioner kallades, V3, W30, VW38 och VW39. Från dess konceptbilar fick man till slut fram det som skulle komma att kallas Volkswagen Typ 1. Bilen designades för att vara så mekaniskt enkel som möjligt. Då andra världskriget utbröt 1939, tillverkades Bubblorna i första hand till förmån för militära ändamål. 1944 avtog produktionen kraftigt då bilfabriken lidit stora skador av de allierades luftattacker.

Efterkrigstiden

I och med ockupationen av Tyskland begränsades landets möjligheter att driva all form av verksamhet som kunde bidra till möjlig krigföring, däribland produktion av fordon. När andra världskriget tog slut 1945, lämnades så bilfabriken över till engelsmännen från amerikanerna. Till en början ansågs bilen vara av för dålig prestanda för att kunna möta de krav bilköparna hade vid den här tiden. Man ansåg helt enkelt att Bubblan skulle vara onödig att massproducera då ingen skulle vilja köpa en bil med så låg prestanda. Fabriken började istället producera bilar till den brittiska armén. I mars 1946 producerade så fabriken omkring 1000 bilar i månaden. Under efterföljande år ökade Bubblans popularitet och år 1955 tillverkades den miljonte Bubblan.

Det glada 60-talet

Under 60-talet fick Bubblan ett rejält uppsving och ökade kraftigt i popularitet globalt. Mellan 1960-65 gjorde Volkswagen sin bästa försäljningstillväxt någonsin. Under 60-talet producerades flera starka konkurrenter till Bubblan och i slutet av årtiondet hade modellen förlorat mycket av sin popularitet till förmån för andra bilar såsom Datsun 510 och Toyota Corona. Detta till trots, producerades nummer 15 007 034 i ordningen av Volkswagen Bubblor 1972. Därmed gick Volkswagen Bubbla om den tidigare rekordhållaren i antal producerade bilar, Ford Model T.

Tuffare tider

I takt med att bilindustrin utvecklades snabbt under 60- och 70-talen, hann Volkswagen inte riktigt med sina konkurrenter som erbjöd mycket konkurrenskraftiga bilar i samma segment som Bubblan. Detta ledde till att försäljningen av Volkswagens Bubbla tappade kraftigt i försäljning. Trots försök att marknadsföra nya modeller lyckades Volkswagen inte lyfta försäljningssiffrorna och 1974 befann sig bilproducenten i finansiell kris. Trots krisen upphörde inte produktionen av Bubblor helt förrän 2003, då med fler än 21 miljoner Bubblor tillverkade. Den sista producerade Bubblan fick namnet “El Rey”, på spanska “The king”, och den rullade av produktionslinjen 30 juli 2003 i Mexiko.

Dagens Bubbla

Idag finns en modern variant av Bubblan kallad, Volkswagen New Beetle, på marknaden. Sedan dess föregångare såldes på den svenska marknaden, har den uppdaterats i både storlek, komfort och säkerhet. Med en fint bevarad retrokänsla är detta fortfarande en av våra favoriter. Sugen på en? Vi hjälper dig såklart med billånet!

Gillar du klassiska bilar? Missa inte artikeln om Ford Mustang här!

/Vännerna på MyMoney

Gillade du denna artikeln?
Vill du ta del av liknande material, tips och nyheter?

Du kanske också gillar

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Varje vecka kommer du att få vårt nyhetsbrev, fullmatat med nyheter, tips och intressanta artiklar.
ErrorHere