Allmänt

Här är allt du behöver veta om trängselskatt

Vad är trängselskatt? Det ska vi avhandla i den här artikeln! Trängselskatten är en skatt eller avgift som tas ut av de som färdas i bil på en väg som är belagd avgiften. Avsikten med trängselskatten är att reducera trafik på vägar som redan har hög trafikbelastning. Eftersom du måste betala varje gång du passerar igenom dessa områden, är syftet att det ska få dig som bilägare att tänka om. I förlängningen kanske välja ett annat transportmedel, eller en annan rutt, för att minska trafiken i dessa högbelastade områden. I den här artikeln ska vi förklara skatten mer ingående och vad som gäller om man ska köra i områden som är belagda med avgiften.

I Sverige har vi infört trängselskatt i Stockholm och Göteborg. Där betalar bilägare en avgift varje gång de passerar en utplacerad betalstation. Syftet med avgiften att använda ekonomiska incitament för att göra bilister medvetna om de kostnader de ålägger varandra när de utnyttjar vägar och infrastruktur. Enkelt uttryckt ska bilister betala för den extra trängsel samt den negativa miljöpåverkan de skapar i och med att de väljer att ta bilen istället för till exempel kollektivtrafik. Detta ska göra bilisterna mer medvetna om sin miljöpåverkan.

Trängselskatt är bra för miljön

Trängselskatten förekommer ofta i stadskärnor i större städer, där vägar ofta är högt belastade. Detta har visat sig vara en väldigt effektiv metod sedan införandet i flera städer världen över. I Sverige sker registrering av fordon med hjälp av en laserskanner och en kamera som tar ett kort och sedan registrerar hur lång tid fordonet spenderar i zonen. En faktura skickas sedan hem till bilägaren. Nedan följer en lista av de viktigaste punkterna som alla bilister borde känna till om avgiften. Syftet med avgiften är att:

  • Minska trängseln.
  • Förbättra framkomligheten.
  • Förbättra miljön.
  • Bekosta ny infrastruktur.
  • Få människor att bli medvetna om sin påverkan.

Efter en lokal folkomröstning i Stockholm angående införandet av avgiften år 2006, röstade invånarna ja till att införa det i staden. Först genomfördes ett försök i full skala kallat “Stockholmsförsöket”. Efter lyckat försök, infördes det permanent i Stockholm i augusti 2007. Alla fordon, även utländska som färdas i Stockholms innerstad blir därefter avgiftsbelagda om de färdas i området dagtid.

Trängselskatten i praktiken

Avgiften tas inte ut på helger, utan bara på vardagar mellan 06.30 till 18.29. Beloppet varierar beroende på hur mycket trafik det är i området. Beloppen kan variera mellan 11-35 kronor medan maxbeloppet är 135 kronor per dag och fordon. Göteborg är Sveriges andra stad att införa systemet. Detta infördes efter att Göteborgs kommun beslutat om att göra så 2010. År 2013 implementerades beslutet och Göteborg har sedan dess haft samma system som i Stockholm. Detta har visat sig vara väldigt effektiv då avgiften minskar trafiken i båda städernas stadskärnor, samtidigt som luftkvaliteten i städerna förbättrats. Det finns fordon som undantas avgiften, det kan du läsa mer om här.

Vi på MyMoney tycker att trängselskattens syfte är bra och att man som bilist alltid ska fundera en extra gång innan man ger sig ut i rusningstrafik. Genom att göra så kan man också spara in på miljön. Ett annat bra sätt att vara miljömedveten i trafiken är att köpa en miljöbil, här är vår lista med 5 prisvärda laddhybrider 2018. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor som rör ditt nästa billån.

/Vännerna på MyMoney

Du kanske också gillar